Hódmezővásárhelyi Integrált Szakképző Központ Szakiskola és Szakközépiskola Gregus Máté Tagintézmény

OM:029768, 6800 Hódmezővásárhely, Kaszap u. 29. Tel.: 62/535-490 , Fax: 62/535-491, e-mail:

közvetlen telefonszámok, GPS: N46.41101 E20.32421, TÉRKÉP

 Főoldal   Linkek   Adatbeírás   Órarend   Vendégkönyv   Fórum   English v.   Szótár  e-napló   moodle   e-mail 
  Az iskola története 1945-től napjainkig     A világbanki rendszerű képzés kezdete  
 


 

   


1990-ben a magyar kormány megállapodást írt alá a világbankkal a szakképzés átalakítására és fejlesztésére. Ennek keretében a nemzetközi pénzügyi szervezet két terület fejlesztéséhez nyújtott anyagi hitelt és szakértoi támogatást: az ifjúsági (iskolarendszeru) szakmai képzéshez és a felnott át- és továbbképzéshez. A Munkaügyi Minisztérium pályázatot hirdetett a programban részvételre.[63] A Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskola felismerte az ifjúsági szakképzés eme korszeru formájának elonyeit: a végleges szakmaválasztás idejének kitolódását, a képzési rendszer közelítését a fejlett nyugat-európai országokéhoz, a könnyebb át- és továbbképzés lehetoségét, valamint a korszeru tananyagok és oktatási módszerek bevezetését, s nem utolsó sorban a várható nagy fejlesztési támogatást. Sajnos a pályázatot elutasították.[64] Ennek ellenére követo iskolaként (anyagi támogatás nélkül, szakmai részvétellel) megkezdodött az oktatás eloször 1991-tol az "Informatika (számítástechnika) - hírközlés", majd 1992-tol az "Elektrotechnika - elektronika", végül 1993-tól a "Gépészet - fémtechnika" szakmacsoportokban. Ez már kezdetben is többet jelentett az egyszeru jelenlétnél, hiszen aktívan részt vettünk az egyes munkaüléseken, majd az új rendszeru oktatás tanterveinek, tankönyveinek és oktatási segédleteinek kidolgozását is elvállaltuk. A témával kapcsolatosan több alkalommal külföldi világbanki szakértok látogatását is fogadhattuk. 1993-ban a PHARE program keretében újra növelték a résztvevo iskolák számát, azonban a pályázati feltételek (kereskedelem, idegenforgalom, vendéglátás téma) nem tették lehetové az iskola bekapcsolódását. Végül 1994-ben egy újabb pályázattal tovább növekedhetett a résztvevo intézmények száma. Természetesen a Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskola is beadta pályázatát, komoly várakozással tekintve a döntés elé. Különösen kedvezonek tunt azon elbírálási szempont, mely elonyben kívánta részesíteni azon iskolák pályázatát, akik eddig is tevékenyen részt vettek az egyes szakmacsoportok munkájában. Ezek után hidegzuhanyként jött a hír: az iskola jelentkezését "a jelentkezok nagy száma miatt" nem tudták elfogadni. Az elozmények után ez nagy csalódást jelentett a tantestület többségének.

1992-ben az iskola vezetése felismerte, hogy

a térség munkaeropiaca az ipari elektronikai szakmában telítodni látszik;

az informatikai területek rohamosan fejlodnek.

Ezért a fenntartótól engedélyt kért és kapott az ipari elektronikai szakkal rokon informatikai és számítástechnikai technikus szak indítására.[65] Ezen profilmódosítás a késobbiekben elosegítette a végzett tanulók elhelyezkedését és a
pályakezdoket fokozódó mértékben fenyegeto munkanélküliség elkerülését.

Idoközben 1993-ban a gépészeti oktatás területén is váltás történt: a korábbi finommechanikai és automatizálási technikus szakot eloször kibovítette, majd felváltotta a gépgyártástechnológia - számítástechnikai technikus szak, amelytol azt remélték, hogy az iskolába jelentkezo tanulók számítástechnikai érdeklodését jobban kielégíti.

1993 második felében korszeru robotot kapott az iskola, s ezzel sikerült felváltani a már elavult NDK gyártmányút. A szállító cég a programozásra két kollégát betanított, így a jövoben tanfolyamok tartása is lehetséges lesz. (Ez egyébként a berendezéshez jutás feltétele volt.)

Mindezek a próbálkozások megelozték a világbanki rendszeru képzést, amely jelenleg is a korábban említett 3 szakmacsoportban folyik. Figyelemreméltó ütemben alakul át az oktatási szerkezet és egészségesen növekedik a leánytanulók aránya.

 

Click here for Picture

vfolyamonként a negyedik párhuzamos osztály gimnáziumi, jelenleg (a tanulók választása szerint) számítástechnikai, angol nyelvi és magyar fakultációval. A diagram jól mutatja az iskola egészében lassan növekvo tanulói létszámát és benne a négy tanévet érettségivel záró képzés növekedését.[66]

 

 
       

   ( 5 vissza a lap tetejére )