ÚTMUTATÓ
Munkakör-elemzés megszervezése és lebonyolítása
(D
evelop a Curriculum: DACUM)
1.0 Bevezetõ
A DACUM olyan munkakör-elemzési módszer, amit az Ohio Állami Egyetem (Ohio State University) egyik fejlesztõ intézete, a Centre on Education and Training for Employment (CETE) és annak munkatársai fejlesztettek ki és terjesztettek el világszerte. A DACUM megnevezést használó intézmény vagy egyén köteles a módszert teljességében megismerni, és annak fõ fázisait - a helyi viszonyoknak megfelelõen - alkalmazni.
Az Ifjúsági szakképzés korszerûsítése világbanki program "A" komponensének, a piacorientált szakképzés fiataloknak (POSZFI) keretein belül a tananyagfejlesztõ csoport (csoport) felelõs a DACUM mûhelyek szervezési és lebonyolítási munkáiért. A munkamegosztás módját a csoport hagyja jóvá az alábbiakban felsorolt szempontok figyelembevételével.
Jelen útmutatóval a tananyagfejlesztõ csoportoknak és intézményeknek szeretnénk segítséget adni ahhoz, hogy biztosítani tudják a DACUM mûhelyek sikerét és kiváló minõségét.
A POSZFI keretében 117 képzõ intézménytõl legalább egy delegált pedagógus kolléga vett részt a DACUM mûhely témavezetõ (facilitátor) képzõ tanfolyamon, 1998. november és 1999. április között. A tanfolyamokat Dr. Robert Norton, CETE, Ohio State University, tartotta. Dr. Norton munkája az 1990-es évek eleje óta már jól ismert Magyarországon, különösen a regionális munkaerõfejlesztõ és képzõ központok alkalmazzák a módszert.
A témavezetõi képzés a DACUM kézikönyv 2-ik kiadásán (1997) alapult, aminek több részletét a résztvevõk rendelkezésére bocsátottuk abból a célból, hogy a mûhely hatékony levezetésével kapcsolatos tennivalókhoz és az arra való felkészüléshez adjunk segítséget. A jelen útmutató a kézikönyv alapján készült.
2.0 Általános szempontok
3.0 DACUM mûhely szervezés eljárásai
3.1 Funkciók
Egy koordinátornak, szervezõnek nevezett személy felelõs a tervezési folyamat elindításáért és a szükséges szervezés elvégzéséért, de másokat is be kell vonni a mûhelymunkába annak érdekében, hogy elnyerjük a késõbbi érdekeltek megértését, támogatását és elkötelezettségét. Szoros együttmûködésre van szükség a szervezõ (koordináló) és a mûhelyt lebonyolító témavezetõ (facilitátor) funkciók között, ezért ezeket a feladatokat ugyanaz a személy is elláthatja.
3.2 A mûhely tervezése
Mûhely kezdetéig alapos tervezõ munkára van szükség ahhoz, hogy a DACUM mûhely biztosan termékeny és sikeres legyen. A mûhelyt megelõzõ tervezési szakasz súlyponti területei a következõk:
3.2.1 Az intézmény-vezetés támogatásának biztosítása
A DACUM mûhely tervezése és levezetése elõtt a kulcsszemélyzetet az intézményben tájékoztatni kell, és - ami még fontosabb - el kell kötelezni õket a DACUM folyamat mellett. A sikerhez erõs igazgatási támogatás kell. Nagyon fontos a testület megértésének és támogatásának elnyerése is!
3.2.2 A személyzet bevonása a tervezési folyamatba
Mindazokat a személyeket be kell vonni az elõkészítésbe, akiknek munkáját a változások érinteni vagy befolyásolni fogják. Az érintettség és érdekeltség a folyamat megértését és támogatását segíti, ez pedig létfontosságú. Egy oktatási intézményben a DACUM mûhely tervezésekor a szervezõnek meg kell kísérelnie bevonni a következõ embereket:
3.2.3 A DACUM bizottság méretének meghatározása
Az ideális DACUM bizottság 8-12 személybõl áll, benne 8-10 munkaszakértõbõl és két másik személybõl, akik a munka közvetlen felügyeletét látják el. A munkaszakértõk azok, akik végrehajtják a kérdéses munkakör különbözõ feladatait, és kétségtelenül õk vannak a legjobb helyzetben ahhoz, hogy megmagyarázzák, hogyan csinálják azt, aminek a sikerüket köszönhetik a munkában.
A DACUM mûhely nem vezethetõ le öt fõnél kevesebb résztvevõvel. A legjobb 10-12 embert kiválasztani, így a bizottság még akkor is mûködõképes, ha 1-2 személy az utolsó pillanatban mondja le a részvételt. A DACUM bizottság tagjainak javasolt névsorát a komponens vezetõjével jóvá kell hagyatni!
3.3 A tevékenységek javasolt menetrendjének kialakítása.
3.3.1 A legrövidebb idõn belül, lehetõleg még április folyamán a csoport (praktikusan a tananyagfejlesztési csoport vezetõje):
3.3.2 3-4 héttel a mûhely elõtt a szervezõ:
3.3.3 2-3 héttel a mûhely elõtt a szervezõ:
3.3.4 1 héttel a mûhely elõtt a szervezõ a következõket teszi:
3.3.6. A mûhelymunka idõszakában a szervezõ
3.3.7. A mûhelymunkát követõ napon a szervezõ a tananyagfejlesztési csoport vezetõjének megküldi:
4.0 A terem kiválasztása és elõkészítése a mûhelyhez
Mivel a DACUM folyamat erõsen függ a csoportdinamikától, ezért a színhelyül választott teremnek elég tágasnak kell lennie, hogy a résztvevõk kényelmesen elférjenek és ne zavarják egymást, továbbá megfelelõ falfelülettel kell rendelkeznie a DACUM táblázat megszerkesztéséhez. Javasolt alaprajz és berendezés:
A DACUM mûhely során lezajló interakciók megkönnyítése érdekében a résztvevõknek kényelmesen kell ülniük, hogy jól lássák és hallják egymást, és a falra kerülõ szöveget el tudják olvasni. A legjobb elrendezés az, ha a résztvevõket kényelmes karszékekbe ültetjük félkörben elrendezett asztalok mögé. A résztvevõknek valójában azzal a fallal kell szembenézniük, amelyen ötleteik írásban megjelennek; ugyanakkor látniuk és hallaniuk kell a többi résztvevõt is. A felíró számára egy kisebb asztalt kell elhelyezni a fal egyik végén.
5.0 Egyéb tennivalók a mûhely kezdete elõtt, amelyek - bár másodlagosaknak tekinthetõk - nagy mértékben elõmozdíthatják a mûhely sikeres levezetését.
5.1 Kellékek
A bizottság megállapításait az írnok rögzíti, következõ kellékek használatával:
5.2 Névkártyák (kitûzõk) és névtáblák
Amikor a bizottsági tagok azonosítása befejezõdött, a levezetõ készíttethet névkártyákat, amelyek az asztalon elhelyezve megkönnyítik a résztvevõk közti kommunikáció kialakulását.
5.3 Ebéd és frissítõk
A házigazda intézmény ebédrõl és frissítõkrõl gondoskodik a résztvevõk számára.
5.4 Hivatalos megnyitó, üdvözlés
Az intézmény vezetõjének megnyitója és más személyiségek jelenléte a bizottságot arról gyõzi meg, hogy munkájuk fontos az intézménynek.
5.5 Jegyzõkönyv
Javasoljuk, hogy készüljön minden DACUM mûhely szervezésérõl és lebonyolításáról egy emlékeztetõ dokumentum.
6.0 A mûhelymunka költségnormái:
Budapest, 1999. április 19.