27381   930  D 75
Dokumentumok a XX. század történetéhez.  Budapest, Nemz. Tankvk., 2001.  
Az elsősorban középiskolások számára összeállított történelmi olvasókönyv 350 dokumentummal szemlélteti a 20. század egyetemes és magyar történelmét, kulcsfontosságú eseményeit és főbb összefüggéseit. A szerzők, azon túl, hogy forrásszemelvényeikkel autentikus képet akartak adni egy zaklatott évszázadról, azt is célul tűzték ki, hogy a források szövegei után következő kérdéseikkel aktív ismeretszerzésre szoktassák a tanulókat. Az első dokumentum 1914-ből való, Bethmann-Hollweg német kancellár följegyzése Németország háborús céljairól, az utolsó irat egy 1999-ben megjelent tervezet az Európai Unió bővítéséről. Külön magyar és egyetemes történeti tárgyú fejezetek prezentálják az első világháború és a forradalmak időszakát, a két világháború közötti évtizedeket, a II. világháború éveit, valamint a kétpólusú világrendszer egyetemes és hazai vonatkozásait.
27388   943.9  M 72
Mitták Ferenc (1949-) - Mitták Zoltán:   "Haj, hős Rákóczi népe...". szemelvények az 1703-1711. évi szabadságharc történetéből.  Debrecen, TKK, [2003].  
A Rákóczi-szabadságharc kitörése 300. évfordulójára megjelent összeállítás - amely alcímével ellentétben nem forrásszemelvényeket ad közre - elsosorban a történelem iránt komolyan érdeklődő fiatalok olvasmánya, illetve adattára lehet. Három fo fejezete közül az elso rész 37 epizódja a szabadságharc eseménytörténetét adja a kuruc mozgalom 17. század végi kibontakozásától a szabadságharc 1703 májusi kitörésén át a szatmári békéig, illetve Munkács kapitulációjáig. A második nagy fejezet a szabadságharc arcképcsarnoka, itt 16 portréesszé olvasható olyan történelmi személyiségekről, mint pl. Thököly Imre, Zrínyi Ilona, II. Rákóczi Ferenc, Bercsényi Miklós, Esze Tamás, Bottyán János, Béri-Balogh Ádám, Mikes Kelemen. A harmadik rész tartalma vegyes, nyolc fejezete Rákóczi eszméiről, a kuruc diplomácia munkájáról, valamint a szabadságharc európai visszhangjáról tájékoztat.
27379   339  E 96
Európai integrációs alapismeretek.  [Budapest], Aula, 2003.  
 A globalizációról és a regionális együttműködésről, valamint az európai integráció történetéről szóló bevezető fejezeteket követően az unióra és a tagállamok közötti kapcsolatokra vonatkozó alapfogalmak összefoglalása, majd az uniós intézmények működésének bemutatása következik. Külön fejezet foglalkozik a pénzügyi integrációval, az unió regionális politikájával, struktúra- és környezetpolitikájával, a szociális és információs kérdésekkel, az unió kereskedelmének és tőkeáramlásának szerkezetével. Számunkra különösen izgalmas fejezet tekinti át a kelet-közép-európai térség és az unió kapcsolatát, hazánk csatlakozási folyamatát, majd az ennek során alkalmazott intézményes megoldásokat (pl. a PHARE-program eredményeit) mutatja be.
  27410   339  K 97
Kulcs a sikeres EU - pályázatokhoz. Európai Uniós támogatások felhasználása. Az EU- tagállamok gyakorlata és tapasztalatai.  Közép- Európai Üzleti Tanácsadó Kft., Bp. 2002.
A kiadvány azzal a céllal készült, hogy bővítse az uniós pénzforrásokra vonatkozó pályázati ismereteket. A szerzők megvizsgálták az eddigi tapasztalatokat, a hazai rendszerben mutatkozó nehézségeket és igyekeznek konkrét tanácsokat adni a sikeres pályázatok megírásához.
 
  B- 3819  621. 3    A 27

Audiofil erősítők építése.
A könyvet a szerző ajándékozta iskolánknak. A kiadvány azoknak szól, akik a hangerősítő berendezést maguk szeretnék elkészíteni. Kész recepteket ad, felhasználva azokat a tapasztalatokat, amiket a szakma nagyjai felhalmoztak. A minkát CD melléklet is segíti.

  B- 3393  371 I 58
Informatikai eszközök a biológia oktatásában. tanári kézikönyv a 12-18 éves korosztály oktatásához.  Budapest, Nemz. Tankvk., 2003.  
A Nemzeti Tankönyvkiadó könyvsora az iskolai szaktantárgyak oktatásában a multimédiás eszközök felhasználásának lehetoségeit mutatja be. A tanári kézikönyvként és felsooktatási tankönyvként egyaránt felhasználható kötetek egy-egy tantárgy számítógépes eszköztárral való oktatás-módszertanát tartalmazzák. A jelen kiadvány a biológia korszeru oktatását ismerteti egy-egy téma részletes levezetésével, a hozzájuk tartozó óravázlatok megadásával, CD-ROM elemzésekkel stb. A CD-ROM melléklettel kiegészített kötet - pedagógushallgatók és gyakorló pedagógusok számára egyaránt fontos kiadvány.
  B- 3392  371 I 58
Informatikai eszközök a kémia oktatásában. tanári kézikönyv a 12-18 éves korosztály oktatásához.  Budapest, Nemz. Tankvk., 2003.  
A szerzők részletesen tárgyalják az informatikai eszközök használatát a kémia oktatásában, bemutatják a tantermek számítógépes eszközszükségletét és a tanítás szoftverigényét, kidolgozott tanmenetet és óravázlatot adnak a középiskolai évfolyamok mindegyikére. A CD-ROM melléklettel ellátott kiadvány - gyakorló pedagógusok és főiskolai hallgatók számára egyaránt fontos lehet.
B- 3374    371  I 58
Informatikai eszközök az idegen nyelv oktatásában. tanári kézikönyv a 12-18 éves korosztály oktatásához.  Budapest, Nemz. Tankvk., 2003.  
A jelen kötet angol és német nyelv tanításához ad eligazítást a pedagógusnak, de a bemutatott technológia bármely idegen nyelv tanításánál alkalmazható. Rövid bevezető tájékoztat a kézikönyv használatáról, majd három kidolgozott tanmenet és 44 óravázlat található a kötetben, amelyet a programban részt vett nyelvtanárok által használt szoftverek leírásai követnek, végül további, számítógéppel lehívható oktatási programok bibliográfiája zárja a kiadványt. A teljes anyagot tartalmazó CD-ROM egészíti ki a tanári kézikönyvet, amely - 12-18 éves korosztály nyelvoktatásához használható.
  B- 3391  371  I 58
Informatikai eszközök a vizuális nevelésben. tanári kézikönyv a 12-18 éves korosztály oktatásához.  Budapest, Nemz. Tankvk., 2003.  
A Nemzeti Tankönyvkiadó sorra jelenteti meg a tanári kézikönyvek azon fajtáit, amelyek a multimédiás eszközök használatára épülő tantárgypedagógia ismeretanyagát tekintik át. A 12-18 éves korosztály tanításában, a vizuális nevelés nevű tantárgy oktatása során alkalmazható digitális módszereket tárgyaló Bevezető után a felhasználható szoftvereket mutatják be a kötet szerzői. A színes és fekete-fehér fényképekkel illusztrált, CD-melléklettel ellátott tanári kézikönyv - pedagógusjelöltek és gyakorló pedagógusok számára fontos kiadvány.
  B- 3389   613  Sz 48
Székely József Iván (1937-):   Drog, szex, téveseszmék, egészség. miért betegek a magyarok? : a mentálhigiéné főiskolai tankönyve.  Székesfehérvár, Kodolányi Főisk., 2002.  
Magyarország világviszonylatban is vezető helyet foglal el a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek okozta halálozások, és a fiatalkori öngyilkosságok gyakorisága terén. Napjainkban egyre több fiatal válik a kábítószer, a nikotin vagy az alkohol rabjává. A szerző azzal a szándékkal írta könyvét, hogy felvilágosítsa a szülőket és a tanárokat a következő nemzedékeket leginkább veszélyeztető drogokról, dohányzásról, alkoholizmusról, lelki betegségekről, valamint a testi egészség megőrzéséről. A könyv az orvosi, egészségmegőrzési, szexuálpszichológiai és testkultúra-központú ismeretek egész tárháza.
  27392   616   G 16
Gácser Magdolna:   Pedagógiai pszichiátria.  Gyula, APC-Stúdió, [2003].  
A szerző szisztematikusan felépített kötetében előbb a téma általános ismertetését adja az Alapfogalmak tisztázásától a fejlődéslélektan kritikus szakaszainak, a lelki zavarok legfőbb okainak és feltárásuk vizsgálati módszereinek ismertetésén át A pszichodiagnosztikai tesztvizsgálatok leírásáig, majd a Lélektani irányzatokról, illetve a szorongásos betegségek ismertebb formáiról és kezelésükről ad áttekintést. Ezt követően egyenként bemutatja a pszichés zavarok okozta legjellemzőbb betegségeket (Evészavarok; A záróizmok működési zavarai; Beszédzavarok; A hiperaktivitás tünetei és kezelésük; Részképesség-zavarok; A gyermekkori depresszió tünettana és terápiája; Öngyilkosság; Magatartászavarok; Értelmi fogyatékosság; Gyermekkori epilepszia; Átható fejlődési zavarok), majd a terápiás eljárásokat és a megelőzés lehetőségeit ismerteti.
  B 3378   371   P 72

PISA- vizsgálat 2000. Műszaki K., Bp. 2003
A vizsgálatok eredménye az, hogy a magyar tanulók alkalmazásképes tudása mindhárom vizsgálati területen a nemzetközi átlag alatt van; a másik, hogy számottevően nagyok a teljesítménybeli különbségek a gimnáziumokba, a szakközépiskolákba és a szakmunkásképzőkbe járó diákok között. Az elemzések biztos kiindulási alapot adhatnak az oktatás minőségének javításához.
 

  B- 3395    371  T 26
A tanári mesterség gyakorlata. tanárképzés és tudomány   Budapest, Nemz. Tankvk. : ELTE TFK, 2003.  
A  kiadványban a szakmódszertan, a multimédiás ismerethordozók alkalmazása, a gyakorlati képzés, a szakképzés, a nyelvtudomány, a pszichológia, a matematika, az informatika, a tanítóképzés, a művészetek-sport-technika szerepe a pedagógusképzésben, a természettudomány, a társadalomtudomány, a közművelődés, az idegen nyelv oktatása, a könyvtárosképzés témái kerültek terítékre. - A pedagógusképzés segédkönyvének számító kötet szakemberek és gyakorló tanárok érdeklődésére számíthat.

  B- 3373   371   K 82
Kovácsné Sipos Márta:   A tanulás fortélyai.  Budapest, Nemz. Tankvk., 2003.  
Megtanulni tanulni, ez mindenki számára fontos feladat. Különösen a gyermekeknek, a tanulóknak hasznos mindaz, ami ebből a kis könyvből megtanulható. Nem véletlen, hogy hangvételével és Sajdik János humoros rajzaival is elsősorban az iskolába járó korosztályt célozza meg. 'Nem megerőltető tréninget kínál a szerző' - olvashatjuk a kiadó ajánlásában, és valóban inkább könnyed hangvételben fogalmazott jó tanácsok olvashatók a kötetben, az elsajátítandó ismeretek függvényében részletezve, hogy ki-ki ízlése és igénye szerint szervezze meg eredményes tanulását. Röviden szól a szerző A tanulás fogalmáról, majd ismerteti A tanulás belső feltételeit, a hozzáállás jelentőségét, az agy felkészítését a tanulásra, amelyhez olyan zenés kazettákat is ajánl, amelyek lazító, könnyű gyakorlással segítik 'az ideális tanulási állapotba kerülést'. A továbbiakban A tanulás külső feltételeit, a technikai előkészítés menetét, majd a különböző helyzetekben (olvasás, órai figyelés, jegyzetelés stb.) végzett tanulás módszereit ismerteti, végül külön fejezetben szól az internet tanulást segítő lehetőségeiről (Tanulás az információs korszakban).
  27448    943.9  D 32
Deák Ferenc élete és kora. Pannonica K. 2003, Bp.
A könyvet Deák Ferenc születésének 200. évfordulójára adták ki. Szellemi hagyatékát ismerni kell mindenkinek, aki szabad, demokratikus, az értékeket tisztelő országban akar élni. Deák Ferenc Magyarországot modern, európai állammá akarta emelni. Olyan törvényeket akart megalkotni, amelyek kiemelik  a magyar nemzetet és az ország területén élő nemzetiségieket a feudális viszonyokból.
  27380  911   N 85
Novák László Ferenc (1947-):   Hódmezővásárhely településnéprajza, hagyományos gazdálkodása. Hódmezővásárhely.  Nagykőrös, PMMI : Arany J. Múz., 2003.    (Az Arany János Múzeum kismonográfiái 15.)
A nagykőrösi Arany János Múzeum konferenciát rendezett 2000-ben Az Alföld gazdálkodása, földművelés címmel (a konferencia anyaga azonos címmel kötetben is megjelent, l.: 200305125). A jelen kötet szervesen kapcsolódik a konferenciához, amennyiben tagolása, témája ugyanaz (A táj; Táj és ember; Határhasználat; Gazdálkodás), azzal a különbséggel, hogy Novák László Ferenc egyetlen város, Hódmezővásárhely mezőgazdasági gazdálkodásának a múltját és jelen viszonyait vizsgálta. A statisztikai adatokkal alátámasztott elemzéseket demonstrációs rajzok és fekete-fehér fényképek illusztrálják.
  27399   323   K 97

Kulák golgota.  Gyomaendrőd, Hunyad, 2003.  
2002 februárjában mutatták be Sághy Gyula Kulák golgota című dokumentumfilmjét, amely a magyar középparasztság 1950-es években átélt szenvedéseinek, kegyetlen meghurcolásának, a középparaszti gazdálkodás fölszámolásának, a tradicionális paraszti létforma megszűnésének állított igaz, megható emléket. A könyvnek vásárhelyi vonatkozású részei is vannak.