//////////////// MAGYAR ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁR \\\\\\\\\\\\\\\\
Ez a dokumentum a Magyar Elektronikus Könyvtárból származik. A
szerzõi és egyéb jogok a dokumentum szerzõjét/tulajdonosát
illetik (amennyiben az illetõ fel van tüntetve). Ha a szerzõ
vagy tulajdonos külön is rendelkezik a szövegben a terjesztési
és felhasználási jogokról, akkor az õ megkötései felülbírálják
az alábbi megjegyzéseket. Ugyancsak õ a felelõs azért, hogy
ennek a dokumentumnak elektronikus formában való terjesztése
nem sérti mások szerzõi jogait. A MEK üzemeltetõi fenntartják
maguknak a jogot, hogy ha kétség merül fel a dokumentum szabad
terjesztésének lehetõségét illetõen, akkor töröljék azt a MEK
állományából.
Ez a dokumentum elektronikus formában szabadon másolható,
terjeszthetõ, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegû
alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való
megfelelõ hivatkozással használható. Minden más terjesztési és
felhasználási forma esetében a szerzõ/tulajdonos engedélyét
kell kérni. Ennek a copyright szövegnek a dokumentumban mindig
benne kell maradnia.
A Magyar Elektronikus Könyvtár elsõsorban az oktatási/kutatási
szférát szeretné ellátni magyar vagy magyar vonatkozású,
szabad terjesztésû elektronikus szövegekkel. A MEK projekttel
kapcsolatban a MEK-L@huearn.sztaki.hu e-mail címen lehet
információkat kapni és kérdéseket feltenni. A MEK központi
Internet szolgáltatásainak URL címei: <http://www.mek.iif.hu>,
<gopher://gopher.mek.iif.hu> és <ftp://ftp.iif.hu/pub/MEK>.
\\\\\\\\\\\\\\\\ HUNGARIAN ELECTRONIC LIBRARY ////////////////
Magyar Netikett
---------------
Az emlékeztetõ státusa
----------------------
Ez a dokumentum az Internet közösség tájékoztatására szolgál. Ez a
memo nem határoz meg semmilyen szabványt. A terjesztést nem korlátozza
semmi.
Összefoglaló
------------
Ez a dokumentum a Hálózati Etikett (Netiquette) egy minimális halmazát
határozza meg. A különbözõ szervezetek szabadon módosíthatják; saját,
hasonló szabályzatuk alapjául szolgálhat. Ezért a dokumentum pontosan
meghatározott részekre van bontva, hogy az egyes részeket könnye(bbe)n
találhassák meg. Magánszemélyek, akár felhasználók, akár adminisztrátorok
szintén felhasználhatják minimális irányelvekként. Ez a feljegyzés az
IETF Felelõs Hálózati Használat csoportjának munkája.
A fordításról
-------------
Ez a dokumentum az RFC 1855 fordítása. Néhány helyen kiegészítettem az
eredeti szöveget, igyekezvén ezt annak szellemében tenni. Mindenfajta
javítást örömmel fogadok. A címem a dokumentum végén található.
A szöveg nem feltétlenül tükrözi a véleményemet, sem bármelyik munkaadómét.
Semmilyen felelõsséget nem vállalok a dokumentum (nem) használatából
eredõ következményekért.
Tartalomjegyzék
---------------
1.0 Bemutatkozás
2.0 Egy-egynek kommunikáció
3.0 Egy-sokaknak kommunikáció
4.0 Információs szolgáltatások
5.0 Válogatott bibliográfia
6.0 Biztonsági kérdések
7.0 A készítõ címe
1.0 Bemutatkozás
----------------
A múltban a népesség Internet-használó része az Internettel "nõtt"
fel, mûszaki tudással bírt, és megértette a protokollok és a szállítás
természetét. Manapság az Internet felhasználók közösségében vannak
olyanok, akik újak ebben a környezetben. Ezeknek a "newbie"-knak
ismeretlen ez a kultúra és nincs szükségük a protokollok és a
szállítás részleteire. Hogy ezeket az új felhasználókat gyorsan az
Internet közösség részéve tegye, ez az írás a magatartási szabályok
minimális halmazát ismerteti. Ezeket azután a különbözõ szervezetek
és magánszemélyek a saját céljaiknak megfelelõen módosíthatják. Az
egyéneknek tisztában kell lenniük azzal, hogy bárki is szolgáltassa
nekik az Internet elérést -- legyen az egy ISP (Internet Szolgáltató),
az egyetem, vagy a cégük -- annak a szervezetnek megvan a maga
szabályzata a levelek és az állományok tulajdonjogáról; arról,
hogy mit helyes postázni és küldeni, és hogy miképpen prezentáljuk
magunkat. Feltétlenül ellenõrizd ezeket a helyi illetékes(ek)nél.
Ezt az anyagot három fõ részre bontottuk: "egy-egynek kommunikáció",
amibe a levelezés és a talk (beszélgetés) foglaltatik benne;
"egy-sokaknak" kommunikáció, amely alatt a Usenetet és a levelezési
listákat értjük; és az "információs szolgáltatások": ftp, WWW, gopher,
MUD, MOO. Végül egy válogatott bibliográfiát találhatnak, referencia
célokra.
2.0 Egy-egynek kommunikáció (elektronikus levél, beszélgetés (talk))
--------------------------------------------------------------------
Az egy-egy kommunikációt úgy definiáljuk, amiben egy ember kommunikál
egy másikkal, mintha szemtõl-szembe állnának: egy dialógus. Általában
az emberekkel való társalgás normál illemszabályai az érvényesek,
csak ez az Interneten még fontosabb, mert hiányzik többek között a
metakommunikáció és a hangszín.
2.1 Iránymutató felhasználóknak
...............................
2.1.1 Levelezéshez
* Ha nem egy Internet Szolgáltatón keresztül kerülsz kapcsolatba
az Internettel, akkor fontos tudnod a munkáltatód szabályait
az elektronikus levelek tulajdonjogáról; ezek mindenütt mások.
* Fel kell tételezned, hogy az Interneten át történõ levelezés
nem biztonságos, kivéve, ha valamilyen rejtjelezõ eszközt (akár
szoftvert, akár hardvert) használsz. Ne írjál semmi olyasmit
egy elektronikus levélbe, amit nem küldenél el levelezõlapon.
* Tiszteld a copyright-ját annak az anyagnak, amit másolsz.
Majdnem minden országban vannak szerzõi jogi törvények.
* Ha továbbítasz vagy újrapostázol egy üzenetet, akkor ne
változtasd meg annak a szóhasználatát. Ha ez egy neked írt
személyes üzenet volt és egy csoportnak kívánod továbbadni,
akkor kérjél elõször engedélyt a feladótól.
* Soha ne küldj "lánc" levelet elektronikusan, Ezek tiltottak az
Interneten. Ha mégis ilyet küldesz, az valószínûleg a hálózati
jogaid csorbításával fog járni. Ha ilyesmit kapnál, akkor
értesítsd a helyi rendszeradminisztrátort.
* Egy jó ökölszabály: légy konzervatív a küldésben és légy
liberális a fogadásban. Nem szabad indulatos leveleket küldened
(ezeket "flame"-nek mondjuk) még akkor sem, ha provokálnak.
Másik oldalról viszont, ne legyél meglepve, ha ilyen levelet
kapsz, és okosan teszed, amikor nem válaszolsz ezekre.
* Általában jó, ha ellenõrzöd a leveleid subject-jét, mielõtt
válaszolsz egy levélre. Van úgy, hogy az, aki segítséget
(vagy felvilágosítást) kért tõled, ír egy másik levelet,
aminek az a lényege, hogy "Már nem érdekes". Szintén célszerû
meggyõzõdni, hogy a levél, amire válaszolsz, neked volt-e
címezve? Lehet, hogy csak másolatot kaptál (cc:) az eredeti
helyett.
* Könnyítsd meg a címzett dolgát. Sok levelezõprogram levágja a
fejléc-információkat, amelyek a válaszcímedet tartalmazzák.
Hogy biztos lehessél abban, hogy a többi ember tudja ki vagy,
írjál az üzeneted végére egy, esetleg két sort arról, hogy
miképpen érhetnek el. Ezt a file-t már jó elõre elkészítheted,
és az üzeneteid végére teheted aztán. (Néhány program ezt
automatikusan megteszi.) Az internetes szóhasználatban ezt
"sig" vagy "signature" file-nak nevezik. A névjegykártya helyét
veszi át a sig file. (És akár többféléd is lehet, a többféle
szituációnak megfelelõen.)
* Légy óvatos a címzéssel. Vannak címek, amelyek egy csoportot
jelentenek, a cím mégis úgy néz ki, mintha egyetlen ember lenne.
Légy tisztában azzal, hogy kinek írsz.
* Figyelj a cc:-kre a válaszoláskor. Ne vegyél bele többeket,
amikor már csak két ember között folyik a kommunikáció.
* Általában egy Internetet használó embernek nincs ideje az
Internetre ill. annak belsõ mûködésére vonatkozó kérdésekre
válaszolni. Ne küldjél kéretlen információkérõ leveleket olyan
embereknek, akinek címét egy levelezési listában vagy egy
RFC-ben láthattad. (A fordító megjegyzése: erre a célra is
találsz természetesen megfelelõ fórumokat.)
* Ne felejtsd el, hogy azok az emberek akikkel kommunikálsz, az
egész világon vannak szétszórva. Lehet, hogy annak a levélnek,
amire azonnali választ vársz, a címzettje éppen alszik. Add
meg neki a lehetõséget, hogy felébredjen, munkába menjen és
belépjen, mielõtt úgy döntesz, hogy a levél nem érkezett meg,
vagy a címzett nem törõdik vele.
* Mielõtt hosszú, vagy személyes eszmecserét kezdeményezel,
ellenõrizd a a címet. Szintén helyes gyakorlat "Long" szót írni
a hosszú üzenetek subject-jébe, mert így a címzett tudhatja,
hogy idõt kell szánnia az elolvasására. 100 sor felett hosszú
egy üzenet.
* Légy tisztában azzal, hogy kihez kell segítségért fordulnod.
Általában nem kell messzire menned. Keress helyben olyan
embereket, akik szoftver- és rendszerproblémák elhárításban
segédkezhetnek. Szintén jó, ha tudod, hogy kit kell keresned,
ha valamilyen megkérdõjelezhetõ vagy illegális anyagot kapsz.
A legtöbb helyen a "postmaster" címre írhatsz segítségkérõ
levelet, mert ezt a címet legtöbbször megfelelõ tudással bíró
ember olvassa.
* Soha ne feledd, hogy a címzett is emberi lény, méghozzá olyan,
akinek kultúrája, nyelve, humora egészen más is lehet, mint a
tiéd. Dátum formátumok, mértékegységek, idiómák sem utaznak túl
jól.
* Használj vegyesen kis- és nagybetût. A CSUPA NAGYBETÛ OLYAN,
MINTHA ORDÍTANÁL!
* Használj szimbólumokat a hangsúlyozásra. *Erre* gondoltam.
Használj aláhúzásjeleket aláhúzásra. "A kedvenc könyvem a
_Háború és béke_."
* Használj "mosolygókat" a hangszín jelzésére, de bánj velünk
takarékosan. A :-) egy példa az ilyen "mosolygóra" (döntsd
oldalra a fejed és nézd meg úgy.) Azonban nem feltételezd,
hogy egy "mosolygó" szerepeltetése rögtön eléri, hogy a címzett
egyetértsen veled, vagy hogy egy egyébként bántó megjegyzés
élét elvegye.
* Aludj egyet, mielõtt érzelmektõl fûtött választ küldenél egy
üzenetre. Ha biztosan erõs érzéseid vannak egy tárgyról, akkor
helyezd azt FLAME ON/OFF jelek közé: FLAME ON: Ez a fajta vita
nem méltó arra a sávszélességre, ami a továbbításához kell.
Teljességgel illogikus és érvekkel alá nem támasztott. A világ
többi része is egyetért velem. FLAME OFF
* Ne írjál vezérlõ karaktereket vagy nem-ASCII karaktereket,
kivéve ha a programod elkódolja ezeket, vagy MIME attachment
formájában küldöd. Ha elkódolva küldesz valamit, akkor próbálj
meg megbizonyosodni arról, hogy a címzett vissza tudja majd
kódolni azt.
* Légy tömör anélkül, hogy túlságon lényegretörõ lennél. Amikor
egy levélre válaszolsz, csak annyit idézz az eredeti anyagból,
hogy érthetõ legyen a válaszod, és ne többet. Rendkívül rossz
szokás az egész levelet idézni a válaszban - szerkeszd ki a
felesleget.
* 65 karakter széles, kocsivissza karakterrel lezárt sorokat írjál.
(Fordító megjegyzése: e dokumentumtól eltérõen 72-76 karaktert is
szoktak ajánlani.)
* A levélfejlécében kell legyen egy subject sor, ami tükrözi a
levél tartalmát.
* Ha signature-t illesztesz a leveledbe, akkor azt fogd rövidre.
Ökölszabály: 4 sornál ne legyél hosszabb. Sok ember a kapcsolatért
percenként fizet, és minél hosszabb az üzeneted, annál többet
fizetnek.
* Ahogy egy levél (ma) nem lehet privát, úgy a levél (és a news is)
(ma még) hamisítható, megváltoztatható. Ezek felismerhetõsége
változó, így célszerû a józan ész alapján ellenõrizni egy üzenet
valódiságát, mielõtt elhisszük azt.
* Küldj egy rövid választ, hogy megkaptad a levelet, ha úgy
gondolod, hogy a levél fontossága szükségessé teszi ezt. Tedd
meg ezt akkor is, ha részletesen válaszolni csak késõbb lesz
idõd.
* Hogy "ésszerûen" mit várhatunk egy embertõl, hogy egy adott
beszélgetésbõl mit érthet meg, az nagyon erõsen szituációfüggõ.
Egy adott e-mail környezetben megtanult normák nem feltétlenül
vonatkoznak általában az Internetet használó emberekkel való
kommunikációra. Légy óvatos a helyi szlenggel és a helyi
rövidítésekkel.
* Egy e-mail üzenet szállítása költsége nagyjából egyenlõ a
feladónál és a címzettnél (vagy szervezeteinél). Ez alapvetõen
eltér a hagyományos levéltõl, a telefontól, a rádiótól és a
TV-tõl. Egy levél elküldése konkrétan hálózati szélességbe, diszk
helybe, és CPU idõbe is kerülhet. Ez az alapvetõ gazdasági oka,
amiért nem illik kéretlen hirdetést küldeni e-mail-ben. (Ez
ráadásul tilos is sok helyen.)
* Ne küldj nagy tömegû kéretlen információt az embereknek.
* Ha a levelezõrendszered képes automatikus továbbküldésre, akkor
vigyázz, hogy ne lépjen fel a rettegett "továbbítóhurok". Ez úgy
jöhet létre, ha sok gépen állítasz fel automata továbbítást, úgy
hogy egy neked küldött üzenet az egyik géptõl a másikig utazik,
majd a következõre és így tovább a végtelenségig.
2.1.2 A talk
A talk olyan protokollok gyûjteménye, amelyek lehetõvé teszik két
ember interaktív párbeszédét számítógépen keresztül.
* Használj vegyesen kis- és nagybetût, mintha egy levelet vagy egy
e-mail-t írnál.
* Ne hagyd, hogy az irományod kifusson a képernyõ széléig és ott a
terminálod törjön sort: használj egy kocsivissza (CR) jelet a
sor lezárására. Nem feltételezheted azt sem, hogy a te képernyõd
mérete azonos bárki máséval. Ökölszabály: max. 70 karaktert és
max. 12 sort írjál.
* Hagyj margókat, ne írjál a képernyõ szélére.
* Ha befejezted a mondandódat, akkor üss két CR-t (egy üres sort),
jelezve, hogy a másik következik.
* Mindig írj egy "viszontlátásra"-t vagy más elköszönést és
várd meg a másik oldal köszönését is. Különösen fontos ez,
ha egy távoli valakivel kommunikálsz. Ne felejtsd el, hogy
a kommunikációtok sebessége egyrészt a rendelkezésre álló
sávszélességtõl (a csõ átmérõje) és a hálózat késéseitõl (a
fény sebessége) függ.
* Tisztában kell lenned azzal, hogy a talk megzavarja a másik
embert. Csak rendeltetésének megfelelõen használd. Soha ne
talk-olj idegenre!
* Sok oka lehet annak, ha nem kapsz választ. Elõször is: nem
biztos, hogy minden mûködik. Másodszor: nem minden talk verzió
kompatibilis.
* Bizonyos talk verziók újracsengetik a címzettet, ha magára
hagyják. Hagyd egyszer-kétszer csengetni, utána állítsd le
(kill) a programot.
* Ha valaki nem válaszol, akkor megpróbálkozhatsz egy másik
tty-vel. Használd a finger parancsot, hogy lásd, hogy melyekre
van belépve. Ha a másik fél még mindig nem válaszol, ne erõltesd
tovább. (Fordító megjegyzése: néhol a finger le van tiltva, ne
lepõdj meg tehát, ha nem mûködik).
* A beszélgetés (talk) alatt megmutatkozik a gépelési tudásod. Ha
lassan és sok hibával gépelsz (fordító megjegyezése: ne keseredj
el) akkor legtöbbször nem éri meg visszamenni kijavítani õket.
A másik ember úgyis rájön, hogy mit akarsz mondani.
* Légy nagyon óvatos, ha egyszerre több talk-od is fut!
2.2 Iránymutató adminisztrátoroknak
...................................
* Feltétlenül rögzítsd írásban a szabályokat; különösen az
illegális, hamisított és az elõírásokat megsértõ forgalomra
vonatkozókat.
* Idõben - lehetõleg a következõ munkanapig - válaszold meg a
felmerülõ kérdéseket.
* Az illegális és elõírásokat sértõ kérdéseket sorold elõre.
A "lánc" levelek azonnali intézkedést kívánnak meg.
* Magyarázd meg a szabályokat - mint például a disk quota-kat -
a felhasználóidnak. Értesd meg velük a mail-en át történõ
file-kérés következményeit: magas telefonszámlák, betelõ
lemezek, más levelek késése stb.
* Legyen egy alias a "Postmaster" és a "Root" címeken. Feltétlenül
olvassa valaki el ezeket a leveleket! (Fordító megjegyzése:
mint többször írtuk már, ezeknek nemcsak olvasása, hanem
megválaszolása is igen fontos!)
* Nyitottan vizsgáld meg a felhasználóidat érintõ panaszokat.
A címek sajnos hamisíthatóak, a levelek megpiszkálhatóak.
3.0 Egy-sokaknak kommunikáció (Levelezési listák, NetNews)
----------------------------------------------------------
Amikor sok emberrel kommunikálsz egyszerre, akkor a mail-re vonatkozó
szabályok is érvényesek. Végül is nincs nagy különbség a között,
hogy egy embernek írsz egy levelet vagy hogy sok emberrel kommunikálsz
egy news cikken keresztül - legfeljebb annyi, hogy így sokkal több
embert van lehetõséged megbántani. Így azután különösen fontos, hogy
minél többet tudjál a közönségedrõl.
3.1 Iránymutató felhasználóknak
...............................
3.1.1 Általános útmutató a levelezési listákhoz és a NetNews-hoz
* Legalább egy, de inkább két hónapig olvasd az adott levelezési
listát ill. hírcsoportot, mielõtt postázol valamit. Ez
hozzásegít az adott csoport kultúrjának megismeréséhez.
(Fordító megjegyzése: ez a tanulás idõ jelentõsen csökkenthetõ
a lista/csoport archívum és a megfelelõ FAQ tanulmányozásával.
Ez utóbbit mindenképpen olvasd el, mielõtt postáznál bármit is!)
* Ne hibáztasd a rendszeradminisztrátort az adott rendszer
felhasználóinak viselkedése miatt.
* Vésd jól az eszedbe, hogy amit írsz azt egy széles közönség
olvashatja. Ebben éppenséggel a jelenlegi vagy a jövõbeli fõnököd
is benne lehet. Vigyázz tehát arra, hogy mit írsz. Jusson eszedbe
az is, hogy a csoportokat és különösen a levelezési listákat
archiválni is szokták, olyan helyen, amihez sokan férnek hozzá.
Így a szavaidat hosszú idõn át olvashatja szinte bárki.
* Fel kell tételezned, hogy minden egyes ember saját maga nevében
ír, és nincs köze a szervezetéhez, kivéve ha kifejezetten ezt
állítja.
* Tudnod kell azt is, hogy akárcsak a levél, a news is erõforrás
igényes. Ismerned kell tehát a szervezeted speciális szabályzatát
erre vonatkozólag.
* Az üzenetek és a cikkek jó, ha rövidek és célratörõek. Ne kószálj
el a témától, ne beszélj össze-vissza, és soha, de soha ne írj
olyan levelet, ami csak valaki gépelési vagy helyesírási hibáira
mutat rá. Ez utóbbi azonnal megmutatja, hogy milyen szörnyen
kezdõ vagy.
* A subject sorok az adott csoport konvencióit kell hogy kövessék.
(Fordító megjegyzése: Látni fogod, hogy sok helyen a subject sor
valamilyen osztályozó információt hordoz, és ha ez hiányzik,
akkor valószínûleg pont azokhoz az emberekhez nem jut el az
írásod, akiknek szántad.)
* Bár lehet, hogy lehetõséd nyílik rá, de a hamisítás, a levelek
tartalmához vagy fejlécéhez való hozzápiszkálás általában nem
elfogadott.
* Hirdetni csak és kizárólag az arra hivatott csoportokban és
levelezési listákban szabad! Ez is egy példája annak, hogy
célszerû ismerned azt a közönséget, aki majd írásodat olvassa.
A kéretlen hirdetés - ami nem tartozik egy adott csoport/lista
témakörébe - valószínû következménye: rengeteg durva válaszlevél.
* Ha válaszüzenetet írsz, akkor mindenképpen foglald össze vagy
idézz annyit az eredetibõl, hogy érthetõ legyen a válaszod.
Különösen a NetNews esetében lényeges ez, mivel ott olyan az
üzenetek elosztása, hogy elõfordulhat, hogy valaki a válaszodat
olvassa elõbb, s nem az eredetit. Így tehát jó, ha képbe helyezed
olvasóidat - viszont ne idézd az egészet!
* Újra hangsúlyozzuk, hogy igen célszerû egy signature file léte,
amit az üzeneteidhez csatolhatsz. Csak és kizárólag így tudod
bebiztosítani azt, hogy bármilyen program is nyirbálja meg a
fejléc-információkat, az olvasóid még mindig rád találhassanak.
* Légy óvatos, amikor egy üzenetre vagy cikkre válaszolsz.
Gyakran a válasz a lista vagy a csoport címére megy a feladó
helyett. Tévedésbõl személyes üzenetet küldhetsz egy helyett
sok embernek, amivel csak mindenkit zavarba hozol. A legjobb az,
ha válaszadásnál begépeled a címet az automata "reply" helyett.
(Fordító megjegyzése: Kellõ óvatossággal ez utóbbitól el lehet
térni.)
* (Fordító megjegyzése: Ezt a pontot jelentõsen lerövidítettem.
A lényeg az, hogy ne küldjünk automata (vacation, non-delivery
stb.) üzeneteket levelezési listákra)
* Ha véletlenül személyes üzenetet küldtél egy listára vagy
csoportba, akkor küldj egy bocsánatkérõ üzenetet az eredeti
címzettnek és a listának ill. csoportnak is.
* Ha valakivel nem értesz egyet, akkor célszerûbb személyes
üzenetekben rendezni a dolgot, mint vitát folytatni egy listán.
Ha olyasmin vitáztok, ami érdekelheti a lista olvasóit, akkor
érdemes a vitátok eredményét összefoglalni és elküldeni a
listára.
* Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál heves leveleket és ne
válaszoljál ilyenekre.
* Ne küldjél olyan válaszokat, amik csak gratulálnak egy másik
válaszhoz. (Fordító megjegyzése: Ezt személyes levélben teheted
meg, ha úgy érzed, hogy tényleg fontos)
* Légy óvatos a fixpontos betûkkel és az ASCII rajzokkal. Ezeket
egy másik rendszer - vagy akár ugyanazon rendszer egy másik
programja - másképpen jelenítheti meg, mint a te szoftvered.
* Vannak olyan hírcsoportok és levelezési listák, melyek témája
igen széles érdeklõdési kört fed le. Ez gyakran olyan olvasókat
jelenthet, akik életstílusban, vallásban és kultúrában is
jelentõsen eltérhetnek. Ne küldj olyan üzeneteket egy listára/
csoportba - ha annak nézõpontja valamiért nem egyezik a tiéddel
- ami csak annyit közöl, hogy az õ álláspontjukat bántónak érzed.
Szexuális vagy faji zaklatásnak jogi következménye is lehet. Az
általad megkérdõjelezhetõnek érzett üzenetek kiszûrésére (filter)
vannak programok.
3.1.2 Iránymutató levelezési listákhoz
A létezõ levelezési listákról és a hozzájuk való csatlakozásról
sokféleképpen találhatsz információkat a Net-en. Természetesen ezen
információk mellett szükséged lesz a helyiekre is; milyen szabályok
vonatkoznak a levelezési listához való csatlakozásra és a postázásra?
Általában jobb, ha elõször a szûkebb környezetben kutatsz információ
után és csak utána kezdesz az Interneten kutatni. Mindenesetre a
news.answers hírcsoportban rendszeresen megjelenik egy lista a
levelezési listákról és a csatlakozásról. Bármilyen témában keresel
levelezési listát, ez egy felbecsülhetetlen értékû anyag. A válogatott
bibliográfiánkban a [9,13,15]-ös anyagokból is tájékozódhatsz.
* A fel- és leiratkozó (subscribe - unsubscribe) üzeneteket
a megfelelõ címre küldjed. Néhány szoftver ugyan megkísérli
kiszûrni a listára küldött ilyen típusú üzeneteket, de ezek sem
mindenhatóak. A te felelõsséged megtanulni a levelezési listák
mûködését és a megfelelõ levelet a megfelelõ címre küldeni.
Nagyon sok lista mûködtet egy "-request" alias-t a fel-le
iratkozó üzeneteknek, de nem mindegyik. (Fordító megjegyzése:
ezt a mondatot csak akkor fogod megérteni, ha már elkezdted
megtanulni a fent emlegetett mûködést.) Mindig légy tisztába
annak a listának a szabályaival, amire elõfizetsz.
* Mentsd el a feliratkozásra kapott választ. Ez legtöbbször
tartalmazza a leiratkozáshoz szükséges információkat.
* Általában nem lehet visszavonni egy elküldött levelet. A
rendszergazdád sem képes erre. Ez azt jelenti, hogy csak
akkor szabad elküldened az üzenetedet, ha már bizonyos vagy
benne, hogy azt szeretnéd, hogy megjelenjen.
* Igen sok levelezõ program rendelkezik reply funkcióval. Ez
kényelmes magánlevelezéskor, de igen bosszantó lehet levelezési
listáknál. Amikor listán jött üzenetre válaszolsz, akkor vizsgáld
meg a Reply-To: mezõt. Gyakorta az a lista címe, azaz a válaszod
a lista összes tagjának megy.
* Felesleges, és ezért helytelen nagy file-okat küldeni egy
listára, ha egy Uniform Resource Locator (URL) vagy egy ftp-zhetõ
verziót címe is elég. Ha sok kis részletben szeretnéd elküldeni,
akkor az adott lista erre vonatkozó szabályait kell követned.
Ha ezeket nem ismered, akkor kérdezd meg!
* Fontold meg a leiratkozást vagy a "nomail" opció bekapcsolását
(ahol lehet), ha hosszabb ideig nem tudod megnézni a leveleidet.
(Fordító megjegyzése: A leglanyhább lista is robbanhat hirtelen,
tehát ezt minden egyes listával meg kell tenned hosszabb távollét
elõtt!)
* Ha egy üzenetet netán több listára küldenél, különösen akkor, ha
azok közel azonos témájúak, akkor kérj elnézést a cross-posting
miatt.
* Ha felteszel egy kérdést, akkor a válaszokból készíts egy
összegzést és azt küldd el a listára. Ez semmi esetre se az
összes válasz egyszerû egymásutánja legyen, hanem egy gondos
összegzés. (Fordító megjegyzése: Felmerülhet a kérdés, hogy
mégis miért tedd ezt meg? A válasz az Internet alapfilozófiája
maga: segíts másokon, majd rajtad is segítenek! Ha valakik
megválaszolták egy kérdésedet, akkor megtehetsz annyit
viszonzásképp, hogy az így megszerzett tudást megosztod
másokkal)
* Vannak privát levelezési listák. Ha nem hívtak meg, akkor ne
küldj ide üzeneteket. Az ilyen listák üzeneteit ne add tovább
egy szélesebb közönségnek.
* Ha vitába keveredsz, akkor a megbeszélést az adott témáról illik
folytatni, nem pedig az adott személyekrõl.
3.1.3 Iránymutató a NetNews-hoz
A NetNews egy világméretû elosztott rendszer, ami a legkülönfélébb
témákban való kummunikációra ad lehetõséget. A rendszer hierarchikus,
a legfelsõbb szinten a következõ témák vannak: "sci" - tudományos;
"comp" - számítógépes; "news" - magáról a NetNews-ról; "rec" -
szórakozás; hobbi; "soc" - szociális; "talk" - bõ lére eresztett,
soha véget nem érõ beszélgetések (politika); "biz" - üzleti; "alt" -
bármi egyéb. Az "alt" fõcsoportba tartozó csoportok olyan értelemben
is alternatívok, hogy a létrehozásuk nem megy keresztül ugyanazon a
lépéseken, mint a többi fõcsoportbelieké. Vannak még helyi fõcsoportok,
széles körben terjesztett egyebek, mint a bionet, és a saját
szervezetednek is meglehetnek a maga csoportjai. Nemrégiben egy
"humanities" fõcsoport is létrejött, és várhatóak továbbiak is. A
bibliográfiánk [2,8,22,23]-as anyagait érdemes a témában elolvasni.
* A NetNews szójárásában a "Posting" (postázás) egy új vagy
válasz cikk postázását jelenti egy csoportba. A "Cross-posting"
kifejezést arra használják, ha valaki egy cikket több csoportba
küldött el. Ha ezt vagy a Followup-To: mezõt is használjuk, akkor
ezt feltétlenül említsük meg a cikkünkben. Az olvasók általában
azt feltételezik, hogy egy üzenet egy csoportba lett postázva, és
a "follow-up" ebbe a csoportba kerül. A fejléc említett mezõje
megváltoztathatja ezt. (A fordító megjegyzése: A "follow-up" a
válaszcikk neve, a válaszként írt magánlevelet "Reply" néven
emlegetik. A Followup-To: azt a csoportot adja meg, ahová a
válaszcikkek kerülnek.)
* Mielõtt elküldenél egy témában egy cikket, olvasd el az abban
a témában írott cikket. (Ezt "thread"-nek nevezzük) Ne küldjél
"Egyetértek" vagy hasonló üzeneteket, amelyek tartalma pusztán
arra korlátozódik, hogy egyetértesz valamely korábbi cikkel.
Egy follow-up cikknek mindig hosszabbnak kell lennie az elõzõ
levelekbõl vett idézeteknél. (Fordító megjegyzése: Apró
pontosítás: Egy cikk és rá adott válaszcikkek összességét
nevezünk "thread"-nek.)
* Levélben (reply) írd meg válaszod, ha csak egy embernek szánod
azt. Légy tudatában annak, hogy a News-t a világon mindenütt
olvashatják, és a legtöbb embert NEM érdekli egy privát válasz.
Ugyanakkor ne habozz postázni, ha olyan mondandód van, ami az
Internet széles olvasóközönségét érdekelheti.
* Ellenõrizd le a fejléc Distribution: mezõjét, de ne bízz
benne. A News meglehetõsen bonyolult szállítása módja miatt a
Distribution: mezõ megbízhatatlan. Ha olyasvalamit írsz, ami
csak kis számú embert érdekelhet, akkor használj egy megfelelõ
Distribution: mezõt; ezzel megkísérled az elosztást ezekre az
emberekre korlátozni. Például állítsd be "hu"-ra ezt a mezõt, ha
csak magyarokat érdeklõ cikket postázol.
* Ha úgy érzed, hogy egy cikk több hírcsoportba való, akkor
mindenképpen CROSSPOST-tal küldd el a cikkedet ahelyett, hogy
különálló üzenetekben küldenéd el. Biztosításképpen általában
csak 5-6 csoportnak lesz eléggé hasonló témája. (Fordító
megjegyzése: Ez a pont ritkán alkalmazandó!! RENDKÍVÜL nyomós
okodnak kell lennie ahhoz, hogy akár két csoportba is
postázzál!!)
* Kísérelj meg elõször a hagyományos ismeretforrásokból
(kézikönyvek, újságok, help file-ok) meríteni, mielõtt egy
kérdést postáznál. Ha ezekben megtalálható kérdést teszel fel,
akkor mogorva RTFM (Read The Fine Manual - noha az "f" betû egy
sokkal durvább szót jelölt eredetileg) üzeneteket kapsz csak
viszonzásképpen. (Fordító megjegyzése: Ez is csak a józan ész
határáig érvényes. Tényleg Olvassd El a Kézikönyvet, de ne
áldozz éveket valaminek a kutatására - végül is az Internet
egyik haszna, hogy olyanok, akik ezt megtették, megosztják
veled tudásukat.)
* Bár van néhány hírcsoport, amik kifejezetten hirdetésre vannak
kitalálva, a témától eltérõ (off-topic) hirdetések egészen
egyszerûen bûnözésnek számítanak a legtöbb csoportban. Ha egy
hirdetést minden egyes hírcsoportba elküldesz, akkor szinte
biztosan búcsút mondhatsz a hálózati elérésednek.
* Ha felfedezel egy hibát a cikkedben, akkor kíséreld meg minél
hamarabb törölni (cancel) azt. (Fordító megjegyzése: A törlés is
csak egy üzenet, mint minden más. Nem bízhatsz igazán abban, hogy
senki sem fogja a cikkedet olvasni. Célszerû egy második, helyes
cikket is küldeni, amelyben elnézést is kérsz az elõzõ hibájáért.
A józan észt itt is célszerû bevetni: a hiba alatt nem nyelvtani,
gépelési stb. - vagyis apró, lényegtelen - hibát kell érteni,
hanem a lényeget érintõ hibára gondolunk.)
* MEG SE próbáld más cikkét törölni (cancel). Lépj kapcsolatba
rendszergazdáddal, ha nem tudod, hogy hogyan kell saját cikkedet
törölni vagy ha valamilyen más postázás (pl. "lánc" levél) törlést
kíván.
* Ha postáztál valamit, és nem látod viszont azonnal, akkor ne hidd
rögtön azt, hogy valami nem mûködött és ne postázd azonnal újra.
* Néhány csoport megengedi (néhány pedig ezért van), hogy olyan
cikkek is felkerüljenek, amik erõsen megkérdõjelezhetõek.
Ugyanakkor semmilyen garancia nincs arra, hogy a csoport többi
olvasója is ugyanúgy elfogadja az anyagot, mint te. Használd a
Rot13 szoftvert, ami 13 karakterrel eltol minden egyes karaktert,
hogy ne bántsál meg senkit. (Fordító megjegyzése: Ez sok
szoftverbe be van építve)
* Ha olyan üzenetet írsz egy könyveket vagy filmeket tárgyaló
csoportba, ami lényeges titkot tár fel, akkor célszerû "Spoiler"
szót tenni a Subject: sorba. Üthetsz egy pár Enter-t a cikk
elejére, hogy eltüntesd szem elöl a cikket, vagy használhatod
az elõbb említett Rot13 módszert. (Fordító megjegyzése: A
számítógépes játékok is ez a kategória. Esetleg tarthatunk attól,
hogy nem mindenki tudja a Rot13-at dekódolni, és az üres sorok
mellett döntünk. Ilyenkor érdemes nemcsak a Subject sorba beírni,
hogy Spoiler, hanem a cikk elsõ sorába is beírni ezt, hogy aki
ránéz a cikkre az ne csak üres sorokat lásson)
* Ugyan a cikkek illetéktelen megpiszkálása, megváltoztatása a
szabályokkal ellentétes, mégis megtörténik. Ez ellen megfelelõ
szoftverrel - mint pl. a PGP - védekezhetünk.
* Az anonim postázás bizonyos csoportokban elfogadott, másokban
nem. Ha egy cikk nem felel meg a szabályoknak, ha rajta van a
nevünk, az akkor sem fog, ha nincs rajta. (Fordító megjegyzése:
Azaz az anonimitást legtöbbször olyankor használjuk, ha
elfogadható, de személyünkre valamiért hátrányos cikket
szeretnénk közzétenni.)
* Ha moderált csoportba postázol, akkor számolnod kell egy kis
késdelemmel. A moderátor meg is változtathatja a Subject sorodat,
hogy valamelyik thread-be illeszkedjen.
* Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál heves leveleket és ne
válaszoljál ilyenekre.
3.2 Iránymutató adminisztrátoroknak
...................................
3.2.1 Általános témák
* Legyen tiszták a feliratkozás szabályai a levelezési listákra és
a NetNews csoportokra.
* Legyenek tiszták a postázás szabályai - a disclaimer-ek .sig-beli
szerepeltetését is beleértve - a levelezési listákba és a Netnews
csoportokba.
* Legyenek tiszták és széles körben ismertek az archiválásra
vonatkozó szabályaid. (Mennyi ideig tárolod a cikkeket?)
* Nyitottan, de azonnal vizsgáld meg a felhasználóidat érintõ
panaszokat.
* Ügyelj rendszered egészségére!
* Gondold át, hogy milyen hosszan õrzöd meg a rendszer napló
file-jait, és a döntésed eredményét tedd közzé.
3.2.2 Levelezési listák
* A levelezési listák legyenek naprakészek, hogy elkerüld a
az elavult címekrõl visszapattanó levelek ("bouncing mail")
problémáját.
* Segíts a listatulajdonosoknak a problémák megoldásában.
* Informáld a listatulajdonosokat a tervezett rendszerkarbantartásokról
és -leállásokról.
* Legyen minden listához "-request" alias az iratkozási és
adminisztrációs levelekhez.
* A mail gateway-eid mûködjenek simán.
3.2.3 NetNews
* Tedd közzé, hogy milyen feed-et kapsz. Ha ez nem teljes, lehet,
hogy lesz, aki tudni szeretné, hogy miért nem.
* Rengetegféle hírolvasó szoftver van, és ezek hibájáért lehet,
hogy a News Server-t fogják hibáztatni.
* Tiszteld és teljesítsd azonnal a felhasználóid saját cikkük
vagy más helytelen (pl. "lánc" levél) törlésére vonatkozó kérését.
(Fordító megjegyzése: Hallgass a józan észre. Nem arra gondolunk,
hogy egyes embereket zavaró cikkeket törölj ki, hanem a széles
körben elfogadott szabályokkal ellentétesekre, amelyek leggyakoribb
esetei a sok csoportra kiterjedõ hirdetések és a "lánc" levelek.)
* Legyenek "Usenet", "Netnews", "News" alias-aid, és gondoskodj
arról, hogy valaki olvassa az ide érkezõ leveleket.
3.3 Iránymutató moderátoroknak
..............................
3.3.1 Általános útmutató
* Gondoskodj arról, hogy a Gyakran Ismételt Kérdések válaszai
(GYIK ill. FAQ) rendszeres idõközönként postázásra kerüljenek.
Szerepeljen ebben egy útmutató a cikkekrõl/üzenetekrõl. Ha nem
te vagy a GYIK fenntartója, akkor gondoskodj arról, hogy õ(k)
beleveszi(k) ezeket abba.
* Legyen egy jó üdvözlõ (welcome) file-od, amiben információk
vannak a fel/leiratkozásról.
* A hírcsoportoknak céljait (charter), iránymutatásait rendszeresen
kell postázni.
* A hírcsoportok/levelezési listák legyenek naprakészek. Alakíts
ki egy menetrendet az üzenetek postázására. Legyen helyettesed,
ha vakációra mégy vagy más egyéb miatt nem tudsz Net-hez jutni.
4.0 Információs szolgáltatások (Gopher, Wais, WWW, ftp, telnet)
---------------------------------------------------------------
Az elmúlt években robbanásszerûen nõtt a Hálózat néhány új szolgáltatás
nyomán. A Gopher, Wais, World Wide Web (WWW), Multi User Dimensions
(MUD), ez utóbbi objektumorientált verziója (MOO) a legfontosabbak.
Noha az információlelés lehetõsége robbanásszerûen terjed, a "Vevõ védd
magad" (Caveat Emptor) elv érvényben marad. Ezekrõl részletesebben a
válogatott bibliográfiánk [14,28]-as számú anyagaiban olvashatsz.
4.1 Iránymutató felhasználóknak
...............................
4.1.1 Általános útmutató
* Ne feledd, hogy minden szolgáltatás valakié. Aki fizeti a
számlát, az szabja meg az adott szolgáltatásra vonatkozó
szabályokat is. Az információ lehet ingyen, de lehet, hogy
nem ingyenes - ennek jó, ha utánanézel.
* Ha egy szolgáltatással probléma akad, akkor elõször mindig a
saját portádon kell körülnézni. Ellenõrizd (vagy ellenõriztesd)
a file-, szoftver-, és hálózati beállításokat stb. Mindenképpen
tedd ezt meg, mielõtt arra gondolsz, hogy a szolgáltató oldalán
van a hiba és/vagy a szolgáltatót hibáztatnád érte.
* Vannak ugyan konvenciók a használt file-típusokra, de ne építs
arra, hogy ezek mindig be vannak tartva. Például egy ".doc"
file nem feltétlenül Word file.
* Maguk a szolgáltatások is követnek bizonyos konvenciókat, mint a
www.xyz.com. Ezek ismerete hasznos, de megint csak nem bölcs erre
építeni.
* Ismerd a saját rendszeredben a file nevek használatát.
* Ismerned kell egy-egy szolgáltatás speciális információközlõ
konvencióit. Az FTP site-ok legtöbbjén találsz valahol a
hierarchia tetején egy README file-t, ami a rendelkezésre álló
file-okról szól. Viszont nem feltételezheted azt, hogy ezek
pontosak és/vagy naprakészek.
* Egyáltalán, SEMMILYEN információról NE tételezd fel hogy pontos
vagy naprakész. Az új technológiák lehetõvé teszik bárkinek, hogy
publikáljon, de az ezzel járó felelõsséget még nem tanulta meg
mindenki.
* Tudod már, de fontossága miatt megismételjük: hacsak nem
használsz titkosító és eredetiséget biztosító programokat,
bármilyen információ, amit az Interneten továbbítasz "kint van
a hidegen". Aki akarja, megszerezheti, vagy megváltoztathatja.
* Minthogy az Internet világméretû, találhatsz olyan információs
szolgáltatást, amely gyökeresen eltérõ kultúr- és szokáskörbõl
ered. Amit te bántónak érzel, az abban a kultúrkörben teljesen
elfogadott lehet. Maradj nyitott a világ felé.
* Ha egy népszerû site-ról szeretnél információt, akkor nézd meg,
nincs-e egy lista a mirror site-okról. Ha van ilyen, és ott van
hozzád közelebbi mirror, használd azt.
* Ne használd más FTP site-ját arra, hogy egy (konkrét) harmadik
személynek szánt file-t helyezz el ott. Ezt egyszerûen szemetelésnek
tartják, és általában nem elfogadott viselkedésforma.
* Ha problémád támad egy site-tal, és oda segítségért fordulsz,
minél több információt adj meg a probléma körülményeirõl.
Ezzel nekik is segítesz, hogy lokalizálhassák a hibát.
* Ha te magad is szeretnél valamilyen információs szolgáltatást
indítani, mint például egy homepage, akkor szokás szerint
fordulj a helyi adminhoz, hogy megismerd az idevonatkozó helyi
szabályokat.
* Ha van rá módod, akkor kíméld a népszerû site-okat, segítsd
elosztani a terhelést, és csúcsidõn kívül lépjél be.
4.1.2 Útmutató Valósidejû Interaktív Szolgáltatásokhoz (MUD-ok, MOO-k, IRC)
* Akárcsak más rendszereknél, itt is bölcs dolog csak figyelni egy
kicsit, hogy a csoport kultúrájához szokhassál.
* Egyáltalán nem szükséges mindenkit személyesen üdvözölni egy
csatornán ill. szobában. Egy szimpla Hello vagy hasonló köszöntés
bõven elég. NEM elfogadott viselkedés, ha a szoftvered automatikáját
arra használod, hogy mindenkit üdvözöljön.
* Figyelmeztesd a résztvevõket, ha nagyobb mennyiségû információt
szeretnél velük megosztani. Ha mindenki egyetért vele, akkor
mehet. Enélkül azonban súlyos udvariatlanság ilyesmit csinálni -
akárcsak levélben.
* Ne tételezd fel, hogy ismeretlen emberek beszélni akarnak veled.
Ha kényszerítve érzed magad arra, hogy személyes üzenetet küldjél
egy ismeretlennek, akkor készülj fel arra, hogy éppen elfoglalt
lehet vagy egészen egyszerûen nem akar veled beszélgetni.
* Tiszteld az adott csoport szokásait. Nézz körül bemutatkozó
anyagokért. Ezek egy ftp site-on is lehetnek.
* Ha valaki becenevet, alias-t, pszeudo-nevet vagy hasonlót
használ, akkor tiszteld az anonimitáshoz való jogát. Még ha
esetleg jó barátok is vagytok, akkor is udvariasabb ezt a
becenevet használni. Egyáltalán ne használd a valódi nevét
on-line engedély nélkül.
4.2 Iránymutató adminisztrátoroknak
...................................
4.2.1 Általános útmutató
* Legyen tiszta mindenki számára, hogy mi másolható és mi nem.
* Ismertesd, hogy az adott site-on ill. szervezetnél milyen anyagok
állnak rendelkezésre. Az általános irányelvek legyenek világosak.
* Az információk, különösen a README-k, legyenek naprakészek. A
README-ket sima ASCII file-ként szolgáltasd.
* Ha tudsz készíteni egy listát a mirror-jaidról, akkor tedd
azt közzé. Mellékelj egy mirror-okra vonatkozó copyright
dokumentumot. Ha ismered az update menetrendjüket, azt is
célszerû közzétenni.
* Gondoskodj arról, hogy a népszerû (és nagy mennyiségû)
információnak elegendõ sávszélesség jusson.
* Használd a file-név konvenciókat: .txt ASCII szövegnek; .html
vagy .htm HTML-nek; .ps Postscript-nek; .pdf Portable Document
Format-nek; .sgml vagy .sgm SGML-nek; .exe nem-Unix végrehajtható
file-oknak stb.
* Letöltésre szánt file-ok nevének elsõ nyolc karakterét próbáld
meg különbözõvé tenni.
* Amikor információt szolgáltatsz, akkor legyen abban valami
egyedi. Kerüld el az olyan szolgáltatás indítását, ami csak
más szolgáltatókra mutat.
* Ne mutass más site-okra mielõtt engedélyt kérnél. (Fordító
megjegyzése: Ez mostanra kicsit elavult, de még mindig nem
árthat informálni a túloldalt)
* Vésd jól az eszedbe, hogy egy szolgáltatás nemcsak design-t és
megvalósítást jelent. Hanem karbantartást is.
* Az általad szolgáltatott anyagoknak meg kell felelniük a támogató
szervezet szabályainak.
* Teszteld alkalmazásaidat a szoftverek minél szélesebb skálájával.
Nem feltételezheted, hogy minden oké, ha csak egy klienssel
ellenõrizted. Viszont fel kell tételezned, hogy lesz, aki
egyszerûbb lehetõségekkel és klienssel rendelkezik csak -
tehát ne tervezd olyanra a szolgáltatásodat, hogy csak grafikus
terminálról (GUI) lehessen használni.
* Legyen egységes nézõpontja és külleme az információforrásodnak.
* Az exportkorlátozások mások és mások minden országban. Ismerned
kell ezek következményeit is, ha szolgáltatni akarsz.
* Mondd el a felhasználóidnak, hogy mit akarsz tenni a tõlük
összegyûjtött információval, mint pl. a WWW szogáltatásról adott
véleményük. Figyelmeztetned kell az embereket, ha közzé akarsz
tenni ebbõl bármit, akárcsak passzívan, a többi felhasználó
számára láthatóan.
* A felhasználói információ szolgáltatásokra (mint pl. egy
homepage) vonatkozó szabályaid legyenek ismertek!
5.0 Válogatott bibliográfia
---------------------------
Ez a dokumentum nagyobbrészt ezeken a mûveken alapul. Ami konkrétan
ezekben a mûvekben nem található meg, az az IETF-RUN munkacsoport
tapasztalatán alapul.
1. Angell, D., and B. Heslop, "The Elements of E-mail Style",
New York: Addison-Wesley, 1994.
2. "Answers to Frequently Asked Questions about Usenet"
Original author: jerry@eagle.UUCP (Jerry Schwarz)
Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
Archive-name: usenet-faq/part1
3. Cerf, V., "Guidelines for Conduct on and Use of Internet",
http://www.isoc.org/proceedings/conduct/cerf-Aug-draft.html
4. Dern, D., "The Internet Guide for New Users", New
York:McGraw-Hill, 1994.
5. "Emily Postnews Answers Your Questions on Netiquette"
Original author: brad@looking.on.ca (Brad Templeton)
Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
Archive-name: emily-postnews/part1
6. Gaffin, A., "Everybody's Guide to the Internet", Cambridge,
Mass., MIT Press, 1994.
7. "Guidelines for Responsible Use of the Internet" from the US
house of Representatives gopher,
gopher.house.gov:70/OF-1%3a208%3aInternet %20Etiquette
8. How to find the right place to post (FAQ)by
buglady@bronze.lcs.mit.edu (Aliza R. Panitz)
Archive-name: finding-groups/general
9. Hambridge, S., and J. Sedayao, "Horses and Barn Doors: Evolution
of Corporate Guidelines for Internet Usage", LISA VII, Usenix,
November 1-5, 1993, pp. 9-16.
ftp://ftp.intel.com/pub/papers/horses.ps
vagy
ftp://ftp.intel.com/pub/papers/horses.ascii
10. Heslop, B., and D. Angell, "The Instant Internet guide: Hands-on
Global Networking", Reading, Mass., Addison-Wesley, 1994.
11. Horwitz, S., "Internet Etiquette Tips",
ftp://ftp.temple.edu/pub/info/help-net/netiquette.infohn
12. Internet Activities Board, "Ethics and the Internet", RFC 1087,
IAB, January 1989. ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1087.txt
13. Kehoe, B., "Zen and the Art of the Internet: A Beginner's Guide",
a Netikett info található szétszórva a mûben. 3rd ed. Englewood
Cliffs, NJ., Prentice-Hall, 1994.
14. Kochmer, J., "Internet Passport: NorthWestNet's Guide to our
World Online", 4th ed. Bellevue, Wash., NorthWestNet, Northwest
Academic Computing Consortium, 1993.
15. Krol, Ed, "The Whole Internet: User's Guide and Catalog",
Sebastopol, CA, O'Reilly & Associates, 1992.
16. Lane, E. and C. Summerhill, "Internet Primer for Information
Professionals: a basic guide to Internet networking technology",
Westport, CT, Meckler, 1993.
17. LaQuey, T., and J. Ryer, "The Internet Companion", Chapter 3
"Communicating with People", pp 41-74. Reading, MA,
Addison-Wesley, 1993.
18. Mandel, T., "Surfing the Wild Internet", SRI International
Business Intelligence Program, Scan No. 2109. March, 1993.
gopher://gopher.well.sf.ca.us:70/00/Communications/surf-wild
19. Martin, J., "There's Gold in them thar Networks! or Searching for
Treasure in all the Wrong Places", FYI 10, RFC 1402, January
1993. ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1402.txt
20. Pioch, N., "A Short IRC Primer", Text conversion by Owe
Rasmussen. Edition 1.1b, February 28, 1993.
http://www.kei.com/irc/IRCprimer1.1.txt
21. Polly, J., "Surfing the Internet: an Introduction",
Version 2.0.3. Revised May 15, 1993.
gopher://nysernet.org:70/00/ftp%20archives/
pub/resources/guides/surfing.2.0.3.txt
ftp://ftp.nysernet.org/pub/resources/guides/surfing.2.0.3.txt
22. "A Primer on How to Work With the Usenet Community"
Original author: chuq@apple.com (Chuq Von Rospach)
Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
Archive-name: usenet-primer/part1
23. Rinaldi, A., "The Net: User Guidelines and Netiquette",
September 3, 1992. http://www.fau.edu/rinaldi/net/index.htm
24. "Rules for posting to Usenet"
Original author: spaf@cs.purdue.edu (Gene Spafford)
Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
Archive-name: posting-rules/part1
25. Shea, V., "Netiquette", San Francisco: Albion Books, 1994?.
26. Strangelove, M., with A. Bosley, "How to Advertise on the
Internet", ISSN 1201-0758.
27. Tenant, R., "Internet Basics", ERIC Clearinghouse of Information
Resources, EDO-IR-92-7. September, 1992.
gopher://nic.merit.edu:7043/00/
introducing.the.internet/internet.basics.eric-digest
gopher://vega.lib.ncsu.edu:70/00/library/reference/guides/tennet
28. Wiggins, R., "The Internet for everyone: a guide for users and
providers", New York, McGraw-Hill, 1995.
6.0 Biztonsági meggondolások
----------------------------
Ebben a dokumentumban nem tárgyalunk biztonsági témákat.
7.0 A szerzõ címe
-----------------
Sally Hambridge
Intel Corporation
2880 Northwestern Parkway
SC3-15
Santa Clara, CA 95052
Phone: 408-765-2931
Fax: 408-765-3679
EMail: sallyh@ludwig.sc.intel.com
A fordító címe:
...............
Ha Magyarországról írsz:
Négyesi Károly
Budapest
P.f.503
1462
Külföldrõl:
Charlie Negyesi
HUNGARY
Budapest
P.o.box 503
H-1462
Email: chx@cs.elte.hu
.